Atkins Dieet

Het Atkins dieet is bedacht door de Amerikaanse arts Robert Colemans Atkins. Het dieet bestaat uit vier fasen, maar is voornamelijk gebaseerd op een zeer beperkte hoeveelheid koolhydraten.

Fase 1: Het introductiedieet
Het introductiedieet beslaat de eerste twee weken. Het doel van deze fase is de vetverbranding op gang te brengen. Je mag tijdens de eerste twee weken maximaal 20 gram koolhydraten eten per dag. Deze koolhydraten zitten overigens alleen in de toegestane groente. Daarnaast mag je onbeperkt vet en eiwitten eten, wat in kip, vlees, boter, kaas en eieren zit. Je lichaam krijgt geen koolhydraten, wat het lichaam aanzet tot het verbranden van reserve vet en de vetten die je wel mag eten. Het lichaam komt in “ketose”, wordt dit genoemd. Je voelt je verzadigd en je valt af. In deze periode kan je adem slecht ruiken als gevolg van de ketose. Drink in dat geval veel water en gebruik suikervrije kauwgom. Atkins adviseert gebruik te maken van voedingssupplementen tijdens het dieet.

Fase 2: Continu gewichtsverlies
De eerste twee weken worden vervolgd door fase twee. In deze fase blijf je tot je het gewenste gewicht hebt bereikt. Je mag in deze fase geleidelijk meer koolhydraten toevoegen. Iedere dag wordt 5 gram koolhydraten toegevoegd tot je geen gewicht meer verliest. Je hebt dan je eigen Kritische Koolhydraten Grens bereikt. Je Kritische Koolhydraten Grens is het aantal toegestane koolhydraten waarbij je nog steeds gewicht verliest. Wanneer je bijna je streefgewicht hebt bereikt, kun je beginnen aan fase 3.

Fase 3: Pre-handhavingfase
In de derde fase bereid je het lichaam voor op de laatste fase, de handhavingfase. Het afvallen gaat langzaam. Je verliest hooguit een halve kilo per week aan gewicht. Eén of twee keer per week mag je een aardappel of rijst aan je menu toevoegen. Je mag nog steeds bepaalde voedingsmiddelen niet gebruiken, zoals geraffineerde suiker of suikerproducten. Zodra je merkt dat je aankomt, schakel je terug naar een lagere koolhydraten inname. In deze fase zoek je als het ware naar de juiste balans tussen de inname van koolhydraten en op gewicht blijven.

Fase 4: Handhavingfase
In de laatste fase weet je precies hoeveel koolhydraten je kunt eten zonder aan te komen. Je hebt geleerd je dieet aan te passen aan je gezin of je baan. Je lunchpakket is met zorg samengesteld. Het Atkins dieet is je nieuwe leefwijze geworden.

Te verwachten resultaat:
Het resultaat is per persoon verschillend, maar je mag ervan uitgaan dat je minstens een kilo per week verliest. In de eerste weken verlies je meer kilo’s.

Voordelen
Het voordeel van het Atkins dieet is dat je geen calorieën hoeft te tellen. Het dieet geeft je energie en je valt gestaag af.

Nadelen
Het is niet bekend welke gevolgen het dieet op de lange termijn heeft. Je krijgt met dit dieet veel dierlijke eiwitten binnen. Dit kan een hoog calciumhalte in je urine veroorzaken met een grotere kans op nierstenen. De eerste twee weken kosten discipline om vol te houden. Je kunt je duizelig voelen en deze eerste twee weken kan het je behoorlijk aan energie ontbreken.

dieet nieuwsdietenvoedingswaardeslanke receptendietistentipsboeken
gratis inschrijven·home·helpdesk·contact·links·privacy·disclaimer
Ook je gewicht beheersen? Schrijf je nu GRATIS in. Klik nu hier om in te schrijven
Gebruiker Password paswoord vergeten? · Inschrijven

Doe nu mee!


het laatste dieetnieuws
Gezonde voeding eist meer proefdieren Rotterdam gaat strijd aan overgewicht jongeren Snacks en snoep niet meer op scholen Bewegen beter voor gezondheid Slank zonder dieet


what's on my mind
Anke: Die chocolade is ook veelste lekker Rik: Yes weer een mijlpaal behaald : 95 KG Anna: Geen zin om te lijnen vandaag Bas: Heerlijke fruitdag vandaag! Caroline: Lekker zeg, klaar met mijn dieet!


Gesponsorde koppelingen