Eiwit dieet

Het eiwit dieet is ook bekend als proteÔne dieet. Het dieet is gebaseerd op een programma waarbij eiwitten worden gecombineerd met een dieet dat uit voeding bestaat zonder koolhydraten, vetten en suikers. Het dieet is opgebouwd uit fases om een jojo-effect te vermijden. Mannen vallen gemiddeld 3 kilo per week af, en vrouwen tussen de 1 en 2 kilo. Het dieet vereist discipline, er mag niet worden afgeweken van de regels van het dieet.

Het basisprincipe van het dieet is het behouden van spiermassa, waarbij de vetreserves worden aangesproken als energieleverancier. Spiermassa heeft energie nodig wat het haalt uit calorieŽn. Door minder suikers en vetten te eten, maar tegelijkertijd meer eiwitten met een hogere voedingswaarde in te nemen, hou je de spiermassa en verbrand je vet.

De meeste diŽten gaan gepaard met een beperking van het eten van eiwitten. Het lichaam zal het spierweefsel aanspreken als eiwitbron. Het gewichtsverlies wat volgt, bestaat dan ook grotendeels uit spiermassa en vocht, terwijl het lichaamsvet blijft zitten. Wanneer men weer gewoon gaat eten in normale hoeveelheden, zullen de koolhydraten worden omgezet in lichaamsvet. Het resultaat is een gewicht dat hoger kan zijn als het gewicht voorheen. Dit wordt ook wel het jojo-effect genoemd.
Het eiwit dieet bestaat, om het jojo-effect te vermijden, uit drie fasen.

Fase 1: actieve fase (de afslankfase)
De eerste fase neem je grote aantallen eiwitten tot je. Daarbij moeten twee grote porties groenten worden gegeten. Er zijn veel voedingsproducten verboden. Dat zijn voedingsproducten die zoet smaken en vetrijke producten.

Fase 2: educatieve fase (nog steeds een afslankfase)
Tijdens deze fase wordt meer variatie in het menu toegestaan. De eiwitten worden uit afgewogen porties voeding (vlees, vis of schaaldieren) gehaald. Er zijn nog steeds veel voedingsproducten verboden. Men dient zich streng aan de regels te houden.

Fase 3: stabilisatie fase
De stabilisatie fase is nodig om lichaamtoename te voorkomen. Het is belangrijk het gewicht op peil te houden. Deze fase is een voedingpatroon eigen te maken dat onderdeel wordt van de levensstijl.



Gerelateerde literatuur
dieet nieuwsdietenvoedingswaardeslanke receptendietistentipsboeken
gratis inschrijven·home·helpdesk·contact·links·privacy·disclaimer
Ook je gewicht beheersen? Schrijf je nu GRATIS in. Klik nu hier om in te schrijven
Gebruiker Password paswoord vergeten? · Inschrijven

Doe nu mee!


het laatste dieetnieuws
Gezonde voeding eist meer proefdieren Rotterdam gaat strijd aan overgewicht jongeren Snacks en snoep niet meer op scholen Bewegen beter voor gezondheid Slank zonder dieet


what's on my mind
Anke: Die chocolade is ook veelste lekker Rik: Yes weer een mijlpaal behaald : 95 KG Anna: Geen zin om te lijnen vandaag Bas: Heerlijke fruitdag vandaag! Caroline: Lekker zeg, klaar met mijn dieet!


Gesponsorde koppelingen