GI Dieet

De afkorting GI staat voor Glycemische Index. Deze geeft in waarde aan hoe snel je voedsel verteert en omzet in glucose (energiebron van je lichaam). Het gebruik van voedsel met een lage GI waarde heeft de voorkeur, omdat deze langzaam en gelijkmatig in je spijsverteringsstelsel wordt afgebroken. Je houdt een langer verzadigd gevoel. Zo helpt voedsel met een lage GI waarde, in combinatie met een calorieŽnbeperkte maaltijdsamenstelling, in de strijd tegen overtollig gewicht.

Het GI Dieet maakt onderscheid tussen de soorten koolhydraten. Witbrood bevat een hoge GI waarde en geconcentreerde suikers. Witbrood moet dan ook worden geschrapt uit het dieet. Het GI Dieet maakt gebruik van drie voedingsgidsen. De groene gids bevat een lijst met voedingsmiddelen met een lage GI waarde. De oranje gids bevat voedingsmiddelen die beperkt zijn toegestaan. De rode gids bevat de verboden voedingsmiddelen. De gidsen kun je raadplegen via de website van het GI dieet.

Het GI Dieet bestaat uit twee fasen. In de eerste fase bepaal je het streefgewicht. Je mag in deze fase geen producten uit de oranje en rode gids gebruiken. Je zult in deze fase veel de groene gids moeten raadplegen om de juiste producten te kiezen. Je dient bij voorkeur te gaan sporten om het gewichtsverlies verder te stimuleren. Fase twee gaat in op het moment dat het streefgewicht is gehaald. Je mag nu meer eten. Het is een fase waarin je leert hoeveel je mag eten om niet aan te komen. Je mag dus meer lepels opscheppen. Je houdt daarbij je gewicht in de gaten. Neem je toe, dan heb je een maximum voor jezelf gevonden. Je mag in deze fase ook geleidelijk producten uit de oranje gids gebruiken. Als je aankomt, weet je dat je over je maximum grens bent gegaan. Je kunt je dieet steeds aanpassen en bijsturen.

Voordeel
Het voordeel van het GI Dieet is dat je eenvoudig je keuzes kunt maken uit de groene (en in fase twee ook de oranje) gids. Je hoeft geen calorieŽn te tellen.

Nadeel
Critici beweren dat je met het GI Dieet geneigd bent minder koolhydraten te eten in plaats van alleen de slechte te negeren. Er zou kans zijn op teveel eiwitopname. Dat zou slecht zijn voor de nieren. Dan is er nog een belangrijke kritiek op de bepaling van de GI waarde. De GI van een product hangt af van het soort voedsel, hoe rijp het is en of het al langere tijd bewaard is. Ook de bereiding heeft invloed op de GI waarde van een product.

dieet nieuwsdietenvoedingswaardeslanke receptendietistentipsboeken
gratis inschrijven·home·helpdesk·contact·links·privacy·disclaimer
Ook je gewicht beheersen? Schrijf je nu GRATIS in. Klik nu hier om in te schrijven
Gebruiker Password paswoord vergeten? · Inschrijven

Doe nu mee!


het laatste dieetnieuws
Gezonde voeding eist meer proefdieren Rotterdam gaat strijd aan overgewicht jongeren Snacks en snoep niet meer op scholen Bewegen beter voor gezondheid Slank zonder dieet


what's on my mind
Anke: Die chocolade is ook veelste lekker Rik: Yes weer een mijlpaal behaald : 95 KG Anna: Geen zin om te lijnen vandaag Bas: Heerlijke fruitdag vandaag! Caroline: Lekker zeg, klaar met mijn dieet!


Gesponsorde koppelingen