Low Carb Dieet

Het Low Carb dieet is een dieet waarbij er geen of een beperkt aantal koolhydraten mag worden gegeten. Eigenlijk zijn het dr. Atkins dieet en het South Beach dieet gebaseerd op hetzelfde principe. Low carb betekent letterlijk: koolhydraatarm.

Zwaarlijvigheid wordt in veel gevallen veroorzaakt door een storing in de stofwisseling. De storing kan veroorzaakt worden door een te grote inname van koolhydraten. Dit zijn voedingsmiddelen die gemaakt zijn van veel suikers, zoals snoep, ontbijtgranen, frisdrank, brood, pasta, chocolade en dergelijke. Het eten van koolhydraatrijk voedsel leidt tot insulineresistentie. Het hormoon insuline is niet meer goed in staat om koolhydraten om te zetten in energie. Na het eten van een koolhydraatrijke maaltijd, komt er opeens een grote hoeveelheid insuline vrij. Het hormoon insuline vervoert de koolhydraten in de vorm van glucose naar de cellen. Hierdoor daalt de bloedsuikerspiegel ineens heel snel. Het lichaam krijgt als gevolg hiervan weer trek in een nieuwe lading koolhydraten. Wanneer je hieraan toegeeft, krijgt het lichaam meer koolhydraten dan het kan verbranden. Het lichaam slaat de overtollige koolhydratenaanvoer op als vet.

Het Low Carb dieet beperkt de koolhydratenaanvoer, waardoor op den duur de insulineresistentie verdwijnt. De insuline kan de cellen weer gelijkmatig voorzien van brandstof. De vetreserves worden aangesproken en als alternatieve energiebron gebruikt. Het resultaat is minder trek in zoetigheid en gewichtsverlies.

Werkwijze
Er zijn verschillende diŽten gebaseerd op het Low Carb dieet principe. De bekendste zijn het dieet van dr. Atkins en het South Beach dieet. Andere diŽten zijn het Greek Doctors Dieet of het dieet van Dr. Charles Clark of Amanda Cross. De exacte werkwijze wordt beschreven in de boeken over de verschillende diŽten. In principe bestaat het dieet uit fasen. In de eerste fase mag je veel vlees, vis, eieren, kaas, groenten en noten eten. Naar mate het dieet vordert, kun je er telkens iets meer aan koolhydraten aan toevoegen tot je voor je zelf het maximum aantal koolhydraten hebt gevonden.



Gerelateerde literatuur
dieet nieuwsdietenvoedingswaardeslanke receptendietistentipsboeken
gratis inschrijven·home·helpdesk·contact·links·privacy·disclaimer
Ook je gewicht beheersen? Schrijf je nu GRATIS in. Klik nu hier om in te schrijven
Gebruiker Password paswoord vergeten? · Inschrijven

Doe nu mee!


het laatste dieetnieuws
Gezonde voeding eist meer proefdieren Rotterdam gaat strijd aan overgewicht jongeren Snacks en snoep niet meer op scholen Bewegen beter voor gezondheid Slank zonder dieet


what's on my mind
Anke: Die chocolade is ook veelste lekker Rik: Yes weer een mijlpaal behaald : 95 KG Anna: Geen zin om te lijnen vandaag Bas: Heerlijke fruitdag vandaag! Caroline: Lekker zeg, klaar met mijn dieet!


Gesponsorde koppelingen