Montignac

In de jaren í90 werd een nieuwe methode om af te slanken geÔntroduceerd door de Fransman Michel Montignac. Het dieet werd al snel razend populair, omdat je met dit dieet mocht blijven eten, zonder het tellen van de calorieŽn.

De methode Montignac maakt onderscheid tussen goede en slechte koolhydraten. Alles draait bij dit dieet om het maken van de juiste keuzes, waarbij de combinatie van bepaalde producten moet worden vermeden. Goede koolhydraten zitten in fruit, groenten, granen en peulvruchten. Slechte koolhydraten zitten in suiker, zetmeel (aardappelen, maÔs en witbrood). Er wordt in het dieet daarbij veel waarde gehecht aan de glycemische index (GI) van koolhydraten. Goede koolhydraten hebben een lage glycemische waarde, en doen de bloedsuikerspiegel minder stijgen. Bij een hoge bloedsuikerspiegel produceert de alvleesklier onnodig veel insuline. Het teveel aan insuline wordt gebruikt om aanwezige vetten op te slaan als reservevet.

Ook de vetten worden onderscheiden in goed en slechte vetten. Goede vetten zitten in plantaardige oliŽn, zoals in sojaolie, zonnebloem-, en arachideolie. Olijfolie wordt aangeprezen, vanwege de enkelvoudig verzadigde vetzuren. Deze eigenschap zorgt voor een goede balans in het cholesterolgehalte. Slechte vetten hebben een negatieve invloed op de gezondheid, met name het cholesterol. Ze zitten in dierlijke vetten in vlees, vleeswaren en volle zuivel. Je mag maximaal drie eieren per week eten.

Het dieet Montignac bestaat uit maaltijden die beslist niet mogen bestaan uit een samenstelling van vetten en koolhydraten. Deze moeten van elkaar gescheiden worden gegeten. Het dieet bestaat uit twee fasen.

De eerste fase (afslankfase):
De eerste fase betreft de afslankfase waarin het streefgewicht moet worden bereikt. De principes worden in deze fase strikt en consequent toegepast. Deze fase bestaat uit het nemen van drie maaltijden per dag. Er moet rekening worden gehouden met de verschillende tijden die bepaalde voedingsmiddelen nodig hebben om de maag te passeren. Een koolhydraatmaaltijd heeft minimaal drie uur nodig om de maag te passeren. Een vetmaaltijd doet er vier uur over.

De tweede fase (onderhoudsfase):
De tweede fase betreft een onderhoudsfase. De regels gelden nog steeds, maar kunnen soepeler worden toegepast.

Het dieet is goed vol te houden, omdat je maaltijden uit behoorlijke porties bestaan. Je leert daarbij bewust met eten om te gaan, omdat je steeds moet letten op de juiste voedselcombinaties. Zeker voor degenen die houden van koken, is dit dieet zeker geschikt. Het nadeel van het dieet is het scheiden van vetten en koolhydraten wat niet altijd even gemakkelijk is. Daarbij is nooit wetenschappelijk aangetoond dat het scheiden van vetten en koolhydraten zinvol is.



Gerelateerde literatuur
dieet nieuwsdietenvoedingswaardeslanke receptendietistentipsboeken
gratis inschrijven·home·helpdesk·contact·links·privacy·disclaimer
Ook je gewicht beheersen? Schrijf je nu GRATIS in. Klik nu hier om in te schrijven
Gebruiker Password paswoord vergeten? · Inschrijven

Doe nu mee!


het laatste dieetnieuws
Gezonde voeding eist meer proefdieren Rotterdam gaat strijd aan overgewicht jongeren Snacks en snoep niet meer op scholen Bewegen beter voor gezondheid Slank zonder dieet


what's on my mind
Anke: Die chocolade is ook veelste lekker Rik: Yes weer een mijlpaal behaald : 95 KG Anna: Geen zin om te lijnen vandaag Bas: Heerlijke fruitdag vandaag! Caroline: Lekker zeg, klaar met mijn dieet!


Gesponsorde koppelingen